DSM+concentreert+zich+op+voeding%2C+eiwittransitie+en+landbouwdata
Nieuws
© ANP

DSM concentreert zich op voeding, eiwittransitie en landbouwdata

Het chemiebedrijf DSM gooit zijn strategie om en gaat zich louter richten op gezondheid, voeding, voeradditieven en datasystemen voor de landbouw. Daarbij is er mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie.

De onderneming zegt de strategische opties voor de materialendivisie te onderzoeken. Verkoop van het onderdeel dat hoogwaardige kunststoffen maakt die worden gebruikt in de auto-industrie, in windmolens en in beschermende kleding, is daarbij een van de mogelijkheden.

'Door ons uitsluitend te richten op onze activiteiten op het gebied van gezondheid, voeding en biowetenschappen, kunnen wij slagvaardiger en effectiever opereren en tegemoetkomen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding', verklaren Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, die de leiding hebben bij DSM.

Nog geen duidelijkheid

Volgens het duo heeft een verkoop van de materialentak de voorkeur, maar duurt het nog wel even voordat daar duidelijkheid over is. 'Dat gaat niet om weken, maar duurt zeker ook niet jaren', zegt De Vreeze.

De opbrengsten van een eventuele verkoop worden vermoedelijk gebruikt voor verdere groei. Dat kan op eigen kracht door te investeren in innovatie, maar ook door eventuele overnames. Matchett benadrukt dat op termijn gekeken wordt naar de mogelijkheden.

Drie onderdelen

DSM zal in de toekomst uit drie onderdelen bestaan. De eerste tak is een Food & Beverage-divisie die de voedings-, drank- en huisdiervoedingsactiviteiten van de huidige onderdelen DSM Food Specialties en DSM Nutritional Products samenvoegt. Deze divisie is goed voor meer dan 1 miljard euro aan omzet.

De tweede tak richt zich op gezondheid, voeding en zorg met een omzet van ongeveer 2,5 miljard euro. Dit onderdeel streeft ernaar de groeiende wereldbevolking gezond te houden met voeding en zorg.

Het derde onderdeel is de Animal Nutrition & Health Business Group met meer dan 3 miljard euro aan bestaande omzet. Deze divisie zal zich richten op het verduurzamen van de dierlijke eiwitproductie. Het bedrijf werkt onder meer samen met Meatable aan de ontwikkeling van kweekvlees. Afgelopen zomer werd de Amerikaanse start-up Midori overgenomen. Dit bedrijf ontwikkelt een voeradditief waarmee de ecologische voetafdruk dieren in de veehouderij kan worden verminderd.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.