John+Deere+kiest+voor+nieuwe+snufjes+op+6R%2Dserie
Nieuws
© John Deere

John Deere kiest voor nieuwe snufjes op 6R-serie

Trekkerfabrikant John Deere vernieuwt de 6R-serie met enkele nieuwe snufjes. De eerste modellen van de 6R stammen alweer uit 2011. Nu breidt John Deere de serie uit tot veertien modellen met vermogens van 110 tot 250 pk.

Onder de vier nieuwe modellen zijn achtereenvolgens een viercilinder 6R150 en een zescilinder 6R185. Deze laatste heeft een vermogen van 234 pk, inclusief boost. De 6R150 is nu de grootste viercilinder in de serie met 650-65R38-achterbanden en een toegestaan draagvermogen van 4 ton. Het hefvermogen steeg 12 procent en de oliepomp levert nu 155 liter per minuut.

Uiterlijk is de update aan de 6R-serie te herkennen via de gerestylde motorkap, de uitlaat en de groen gespoten spiegels die ook op de grotere series te vinden zijn. Net als de 7R en 8R heeft ook de 6R-serie nu geen dashboard meer. Ze heeft alleen een scherm in de rechter A-stijl van de cabine en een terminal op de armleuning. Die moeten het zicht en het comfort verbeteren.

E-joystick

De ruitenwisser kreeg een nieuwe positie en heeft zijn draaipunt nu onder in het raam tussen motorkap en voorruit. De E-joystick wordt geactiveerd als je de hand er helemaal omheen klemt en heeft een aantal handige functies voor voorladerwerk.

Via de E-joystick is de voorlader met diverse slimme functies te bedienen.
Via de E-joystick is de voorlader met diverse slimme functies te bedienen. © John Deere

Zo kan de voorlader dynamisch wegen tijdens het rijden. Er hoeft hiervoor dus niet te worden stilgestaan. Daarbij is de voorlader met een druk op de knop in een voorgeprogrammeerde stand te zetten en heeft ook de bak een vooringestelde horizontale stand om morsen te voorkomen. De diverse knoppen op de stick zijn vrij toe te wijzen aan een functie.

Minder klikken op terminal

Onderhuids is nu op de 6R ook het 1-Click-Go AutoSetup-systeem te krijgen, waarbij instellingen voor trekker en machines veel sneller zijn te maken. Het zou 90 procent minder klikken op de terminal tot gevolg hebben. De vermogensboost (IPM) is er voortaan niet meer alleen tijdens aftakaswerk en transportsnelheden, maar ook zodra de hydrauliek wordt geactiveerd.

Met het 1-Click-Go AutoSetup-systeem zouden instellingen voor trekker en machine zo eenvoudig zijn te maken dat het 90 procent met het aantal klikken op de terminal moet besparen.
Met het 1-Click-Go AutoSetup-systeem zouden instellingen voor trekker en machine zo eenvoudig zijn te maken dat het 90 procent met het aantal klikken op de terminal moet besparen. © John Deere

De viercilinders leveren daardoor 20 pk extra en de zescilindermodellen tot 40 pk bij gebruik van hydraulische ventilatoren, pompen en werktuigen met grote hydraulische behoefte. Te denken valt aan balenpersen, mengmesttanks en zaaimachines. Er zijn nu ook meer versnellingsbakken te kiezen.

Behalve de handgeschakelde AutoQuad Plus-bak en de traploze AutoPowr-bak is er op de viercilinders nu ook de CommandQuad-transmissie te verkrijgen. Daarbij zijn zowel de versnellingen als de powershifttrappen automatisch te schakelen.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.