Nieuwe+Fendt+700+Vario%2Dserie+is+luxe+en+wendbaar
Nieuws
© Agco

Nieuwe Fendt 700 Vario-serie is luxe en wendbaar

De nieuwe 700 Vario-serie van de Duitse landbouwmachinefabrikant Fendt heeft een nieuwe motor, transmissie en veel nieuwe details die de 800-serie moeten doen vergeten. Het lage toerental, de luxe en wendbaarheid vallen het meest op.

De 700-serie is het populairste model van de Fendt-fabriek in het Duitse Marktoberdorf, met de 718 en 724 voorop. De eerste generatie stamt uit 1998 met de 714 en 716 Favorit. In 2004 volgde de COMII in TMS-uitvoering en in 2007 de COMIII-versie. De SCR-modellen met VisioPlus-cabine en Stage IIIB-motoren zagen in 2011 het levenslicht.

Nu is het de beurt aan de zevende generatie die naast de bestaande 700 Gen6 met vijf modellen verkrijgbaar is van 203 tot 303 pk. Daarmee eindigt de serie waar de 11 ton zware 900-serie begint en overlapt de trekker gelijk met de grotere broers in de 800-serie die dan ook vervallen. 'Bijna 300 pk uit een 6 literblok is niet helemaal van deze tijd', zegt Marco Knoppert van Mechan Groep over de 800-serie.

Agco Power-motor van 7,5 liter

Ondanks dat de 700-serie 8,8 ton weegt, is deze niet onderbemeten. Met wielgewichten en werktuigen is de trekker te belasten tot maximaal 16 ton. Daarbij is een AgcoPower-motor met een inhoud van 7,5 liter ontworpen. Daarmee breekt de 700-serie met de Deutz-motor die de afgelopen 24 jaar steevast in het vooronder lag.

De 7,5 liter AgcoPower is geen doorontwikkeling van de bekende 7,4 liter Agco-motor, maar geheel toegespitst op het laag toerental iD-concept voor maximale brandstofbesparing en minimale uitstoot.

Toerenbereik

Het maximale toerenbereik ligt tussen de 950 en 1.700 toeren. Meer gas geven kan niet. Ter indicatie: de trekker rijdt 40 kilometer per uur op 950 toeren. Dat is bijna stationair. Hij haalt 50 kilometer per uur bij 1.200 toeren en 60 kilometer per uur bij 1.350 toeren.

Het maximale koppel van 1.450 newtonmeter ligt op 1.300 toeren. Hiervoor heeft Fendt de koeling aangepast met een 56 centimeter brede ventilator gelijk achter de nieuwe grill die de lucht door de radiator drukt, maar ook een andere dynamo, aircopomp en compressor.

Gescheiden Vario-Drive-aandrijving

Ook nieuw is de VarioDrive-transmissie met gescheiden aandrijving van de voor- en achteras. De bak kennen we als VarioDrive TA400 van de 900- en 1.000-serie en is er nu als kleinere TA190-variant. Door de bak en de motor is er een krappe draaicirkel mogelijk van 10 meter. De smalle motor laat namelijk ruimte voor een stuurhoek van 52 graden op 540 voorbanden.

© Agco

Door de VarioDrive kan de voorloop van de vierwielaandrijving de trekker onder de 25 kilometer per uur door een bocht trekken. Voordeel voor telers in Nederland is dat de trekker op 1,50 spoorbreedte en op 2,05 meter hoge banden achter staan, die ook nog verkrijgbaar zijn met het VarioGrip-luchtdrukwisselsysteem.

Opvallende stoel

Het cabineframe is bijna gelijk, maar de nieuwe stoel valt gelijk op. Geen Grammer meer, maar de meest luxe versie van fabrikant ISRI en voortaan via de terminal te bedienen.

© Agco

Er zijn verschillende bestuurdersprofielen aan te maken. Gevolg is dat de stoel elektrisch naar achteren schuift met de juiste afstelling van de rug, lendenen en armleuning. Via de terminal is vervolgens te kiezen voor diverse massages, verwarming en stoelventilatie.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.