Innovation+Award+gaat+naar+paprikamerk+Tatayoyo+van+Rijk+Zwaan
Nieuws
© Rijk Zwaan

Innovation Award gaat naar paprikamerk Tatayoyo van Rijk Zwaan

Veredelingsbedrijf Rijk Zwaan heeft met het paprikamerk Tatayoyo de Innovation Award van de Fruit Logistica gewonnen. Bezoekers van de tuinbouwbeurs in Berlijn konden stemmen op tien innovaties. De snackpaprika won met ruim een kwart van de stemmen.

Het kruisen van verschillende variƫteiten om de eerste commerciƫle versie van Tatayoyo op de markt te brengen, heeft volgens Heleen van Rijn-Wassenaar van Rijk Zwaan ruim tien jaar geduurd. 'Al vanaf het begin is het doel om een paprika te kweken die niet alleen zoet is, maar ook hartig en aromatisch smaakt. Het winnen van deze prijs is een mooie erkenning van onze samenwerking met klanten en ketenpartners', reageert ze.

De teelt van de snackpaprika van Rijk Zwaan is mogelijk in zowel hightech als mid- of lowtech kassen, waarmee het veredelingsbedrijf wil voldoen aan de vraag naar jaarronde productie. 'We streven ernaar producten aan te bieden die de markt vooruithelpen door waarde toe te voegen voor telers, ketenpartners, retailers en consumenten', licht Van Rijn-Wassenaar toe.

Derde keer

Telers en retailers in Noord-Amerika zijn al begonnen met de introductie van de snackpaprika. Wanneer deze in Nederland in de winkels ligt, is nog niet duidelijk. Rijk Zwaan is het eerste bedrijf dat de Innovation Award op de Fruit Logistica drie keer heeft gewonnen. Het bedrijf nam de prijs in 2006 in ontvangst voor het product Salanova en in 2017 voor KnoxTM.

De tweede prijs ging ook naar een Nederlandse inzending: het concept Ideal Melons van Syngenta Seeds. Met de technologie wordt het mogelijk elke stap in het teeltproces nauwkeurig te monitoren. Anecoop uit Spanje kwam terecht op de derde plaats. Zij introduceerde een guacamoledipsaus waarin broccoli is verwerkt. Dat resulteerde in een daling van ruim 50 procent in de CO2-voetafdruk van het bedrijf.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.