%27Ik+wil+filmpjes+maken+alsof+ik+het+aan+vrienden+vertel%27
Nieuws
© Ron Magielse

'Ik wil filmpjes maken alsof ik het aan vrienden vertel'

De beste innovaties voor verduurzaming van de agrarische sector worden bedacht op het boerenerf. Dat is de gedachte achter de Dutch Dairy Challenge, een initiatief van diverse organisaties in de melkveesector. Acht melkveehouders gaan de komende maanden samen met een coach en studenten aan de slag om hun plan uit te werken en praktijkrijp te maken. Een van hen is melkveehouder Bram Romme uit het Brabantse Etten-Leur.

Onder de naam 'HolycowNL' maakt Romme filmpjes op TikTok. Hiermee wil hij het verhaal van de Nederlandse melkveehouderij positief onder de aandacht brengen.

Romme is vorig jaar afgestudeerd aan HAS green academy in Den Bosch. Daar zag hij dat sommige mensen buiten de agrarische sector vaak anders denken over de veehouderij dan hijzelf op basis van onjuiste informatie.

Soja

'Zo sprak ik medestudenten die vanwege de ontbossing voor soja vegetarisch werden. Toen ik hun vroeg hoeveel soja onze koeien krijgen, dachten ze dat de helft van het rantsoen uit soja bestaat', legt de jonge melkveehouder uit.

Ik wil de positieve kant van de veehouderij laten zien en daarmee ook het consumeren van vlees en zuivel

Bram Romme, melkveehouder in Etten-Leur

De ervaring thuis op het melkveebedrijf is anders. De zestig koeien krijgen dagelijks een kruiwagen soja in een volle voermengwagen. Romme zocht op wat het percentage soja in het melkveerantsoen precies is. Dat blijkt 1,25 procent te zijn en dus fors minder dan sommige mensen denken.

'Vanuit de burger zijn veel misvattingen over hoe we als veehouderij werken. Vanuit mijn studie ben ik feiten gaan delen', benadrukt de melkveehouder.

Sociale media

Het account 'HolycowNL' werd geboren en telt nu ruim 5.600 volgers op TikTok. Maar de verhalen worden ook via andere socialemediakanalen bekeken, zoals Facebook. Met zijn filmpjes wil Romme zich richten op mensen tussen de 18 en 28 jaar.

'Als jongeren bijvoorbeeld op kamers gaan, verandert hun eetpatroon weleens. Dit geeft andere nuances. Zo zie je dat ze vaker kiezen voor een plantaardig alternatief voor vlees vanwege klimaat en milieu', motiveert de melkveehouder zijn doelgroepkeuze.

Uitdaging

Zijn doel is niet om vegetariërs te overtuigen om vlees te eten. 'Ik wil de positieve kant van de veehouderij laten zien en daarmee ook het consumeren van vlees en zuivel.' Om dit via TikTok te doen, vindt hij een uitdaging. 'Mensen willen zich daar laten entertainen.'

Zo zie je dat een koeiendans goed scoort op sociale media, maar dat is volgens Romme geen verhaal. 'De uitdaging zit hem in het vinden van de balans tussen informeren en entertainen, zodat de berichtgeving wel wordt bekeken.'


Met zijn deelname aan de Dutch Dairy Challenge wil Romme deze activiteiten verder vormgeven. 'Nu plan ik af en toe een dag met een cameraman. Op die dag moet het gebeuren. Met die professionaliseringsslag wil ik ook op andere manieren en wanneer iets actueels gebeurt, snel een video kunnen maken uit de losse pols.'

Zijn presentatiestijl gaat de melkveehouder ook verbeteren. 'Ik wil filmpjes maken alsof ik het aan vrienden vertel, dan komt het natuurlijker over. Ik wil een soort Freek Vonk van de melkveehouderij worden.'

Draagvlak creëren via TikTok
Bram Romme uit het Brabantse Etten-Leur maakt al lange tijd video's voor sociale media, waaronder TikTok, om draagvlak te creëren voor de sector. Zo vertelt hij bijvoorbeeld over het vastleggen van kooldioxide in de bodem. In zijn video's legt hij kort uit welke keuzes veehouders maken en waarom. Met de Dutch Dairy Challenge wil hij een professionaliseringsslag maken om veehouderij en burgers echt met elkaar te verbinden.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.